W.

Affischen till W.

Affischen till W.

Efter att ha börjat titta på Oliver Stones senaste film, W. och försökt i tio-tjugo minuter, spolat fram en bit och försökt igen, stängde jag av. Det händer inte ofta att jag slutar titta på en film. By the way, svenskspråkiga Wikipedias artikel, som inte är lysande på något sätt, säger trots allt vad filmen handlar om. Engelskspråkiga Wikipedias artikel ger nästan filmen för mycket cred. Kolla här bara.

Berodde det på att skådespelarna var dåliga? Var filmningen kass? Var rekvisitan tafflig?

Nä, och trodde du det har du inte läst några av mina tidigare filmanalyser (till exempel Gökboet, Hancock, Iron Man, Narnia, X-men-filmerna, Quantum of solace och Johan Falk-GSI). Felet låg på manusnivå. Jag hade helt enkelt väntat mig en annan typ av film. Jag vet inte, kanske en mer kontroversiell film, en som faktiskt tog upp några av de grejer som W. gjorde och som kanske inte var helt bra.

Som vanligt finns det folk som uttrycker det här bättre. Den här gången är det Abridged scripts-delen av sajten The editing room som har den ultimata sågningen. Här är den: läs och njut.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 274 andra följare

