Semester i Barcelona

[För vuxna läsare: det här blogginlägget är framför allt riktat till barnens dagis- respektive skolkompisar. Mer vuxna kommentarer på resan fås på begäran.]

Hela familjen åkte till Barcelona i Spanien. Redan på vägen dit blev Julian sjuk. Han kräktes flera gånger och var jättetrött.

På flygplatsen i Spanien

Både Julian och Charlie var trötta de första dagarna. De sov på bussen. De somnade medan Matilda ordnade rummen i receptionen på hotellet. De sov i hotellrummet. De sov till och med när vi skulle äta.

Charlie, Matilda och Julian äter frukost

Men efter ett tag blev Julian och Charlie friska och då åkte vi och tittade på massor av saker. Till exempel såg vi ett museum med en ubåt i trä.

Julian kikar in i en träubåt

Och det fanns en jättestor linbana i Barcelona. Men den vågade vi inte åka.

Här ser man ett av tornen till linbanan

Den stora gatan i Barcelona heter La Rambla. Den är ungefär som Avenyn i Göteborg. Där fanns det någonting som hette levande statyer. Det är människor som har klätt ut sig och står stilla tills de får pengar. Då rör de på sig. Vår favoritstaty var det här hemska monstret som skrämde alla som gick förbi.

Julian vågade sig fram till monstret

Charlie tyckte att monstret var spännande, men vågade inte gå fram till honom.

Charlie tittade på monstret från lite avstånd

Charlie och Julian fick äta mycket glass. Vi var också mycket på ett torg som heter Placa de Catalunya, där Julian och Charlie sprang omkring och matade fåglar.

Julian och Charlie matar fåglar

En dag åkte vi ut på en bussresa och fick sitta på övervåningen av bussen. Sedan åkte vi runt i staden och fick veta mer om vad som fanns i Barcelona.

Mamma åker buss

Vi stannade till exempel vid ett jättefint museum där det fanns en häftig trappa. Där åt vi god picknick.

Pappa och Charlie går upp för den långa trappan

Man kunde gå av bussen när man ville. Så vi gick av vid stranden. Julian var den ende som badade helt och hållet. Han doppade håret. Men det var väldigt kallt eftersom vädret inte var så bra den dagen.

Julian vågar sig ut bland vågorna

Fast pappa var också nere i vattnet och blev blöt om sina byxor.

Pappa och Charlie badar. Litegrand i alla fall

Både Julian och Charlie hade mycket roligt. Bland annat gillade de vattenmelondrickorna.

Efter en vecka var vi tvungna att åka hem igen. Men både Julian och Charlie vill åka tillbaka. Och det tror vi säkert att vi kommer göra. Fast då vill vi inte vara sjuka.

Läs gärna inlägget om vår kanotsemester från förra året också.

About these ads

2 svar

1. […] åker vi på resor tillsammans. Några exempel: Kanotresa 2011 (när vi fick grejer stulna) och Spanien 2012 (när båda barnen blev sjuka). Ja, vi har inte haft jättetur med våra […]

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.