Arbetstitlar

Har du sett filmen Magnus Rex, eller filmen Blue Harvest?

Vad många inte vet är att filmer byter titel under arbetets gång. Det har flera orsaker: Intrigen är inte alltid är färdig i och med att manuset är klart (!). Ibland upptäcker man att någon annan redan äger rättigheterna till titeln, eller att folk inte förstår titeln. Därför, när man som jag gör ibland, läser manuset till bra filmer, så står det något annat på titelsidan.

Men inte nog med det. Filmbolag blir alltmer paranoida för att deras filmer ska bli stulna. Därför skickar de filmerna eller material om filmerna till biografer och andra under pseudonymer. Magnus Rex ovan var det hemliga namnet för The Dark Knight Rises, medan Blue Harvest var namnet som användes för Jedins återkomst.

Det finns faktiskt listor över sådana arbetstitlar. En av dem frågar i inledningen: Kan du gissa vilken film som hette Incident on 57th Street? Tjuvkika inte på länken… Men du ska få en ledtråd. Så här hade loggan sett ut:

En längre lista finns naturligtvis också på Wikipedia.

För mig personligen är det här med titlar märkligt. Jag brukar kämpa med mina texter tills jag hittar titeln. För det betyder nämligen att jag har fattat vad texten handlar om. Å andra sidan, ibland hittar man en titel som är så bra att man inte kan låta bli att sätta igång att jobba på den.

Se även mitt blogginlägg om Översatta filmtitlar.

Ett svar

  1. För mig är det samma när det kommer till att sätta titel på det man skrivit. Och LOL åt att ta en ”quiz” på the real name/movie. Tack för tipset! Ha en fin helg! :D

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 303 andra följare

