Besöket i bokhandeln som har mina böcker

Efter vår senaste resa stannade vi en kort stund hos föräldrarna innan vi åkte vidare hem. Vi hade några timmar ledigt innan vårt tåg skulle gå, så vi passade på att kolla lite på det samhället där jag växte upp. Det är en märklig känsla att gå där, möta folk som jag inte träffat på tio, femton år och se hur gamla de har blivit, för att inte tala om hur ställena ser både likadana och annorlunda ut på samma gång.

Vi var på biblioteket där jag har jobbat i nästan ett år. Jag kände inte igen någon där. De måste antingen vara nya. Nya förresten, det måste ha varit nästan sju år jag var därinne senast.

Därför är det så coolt att de numera har mina böcker. Mamma har naturligtvis varit där och skänkt böcker till dem, så det betyder att en av mina böcker finns på tre olika bibliotek. Som jag vet om.

Men jag har ju redan sett min bok i bibliotekskatalogen. Så det som smällde högre var när vi gick in i den bokhandeln som har mina böcker. Båda böckerna. Jag var tvungen att leta ett tag innan jag hittade dem och jag var ett tag rädd att de hade hamnat bland reaböckerna utanför affären. Det hade de inte. De låg i lokalhyllan, under en hel rad rätt trôkiga böcker. De hade prislappar som vilka böcker som helst. Ingen hade blivit såld. Men de låg där. I bokhandeln!

Det gjorde hela besöket.

Nu väntar jag bara på att få höra av mamma när första exet säljs…

Kommentera

