Det slog mig…

Häromdagen blev jag påmind om en grej som hände för något år sedan. Jag pratade med min bror, hans dåvarande flickvän och min flickvän om min systerdotter. Eller vår systerdotter kanske jag ska säga. Jag sa att jag var rätt imponerad av henne. Hon var bara 19 år, men hade redan stadig pojkvän, bil, jobb, bra lägenhet och tillräckligt med pengar för att kunna åka till Eurodisney – och mod att göra det också. I jämförelse med mig som inte hade jobb, inte har bil, och definitivt inte hade pengar till en resa till Eurodisney, var det starkt jobbat.

Min brors dåvarande flickvän blev frostig (i och för sig inget ovanligt i mitt sällskap). Hon tittade på mig och sa: Det där har jag också, och jag är också 19. Underförstått: ”men mig är du inte imponerad av, utan sitter istället och trackar. Och jag har dessutom en motorcykel.”

Jag var kanske inte så vältalig då. Det var jag sällan i hennes sällskap. Men jag sa i alla fall något i stil med: ”Ja, just ja.”

Fast i själva verket fick jag bita mig i tungan för att inte lägga till: ”Men du trivs ju inte med något av det! Du klagar på jobbet, lägenheten, bilen, pojkvännen och de där semestrarna du tar tillsammans med dina föräldrar verkar *så* tråkiga.”

Sån otur att mina tänder var för snabba för tungan. Det hade varit roligt att se hur hon hade reagerat.

Kommentera

