Mitt block

Jag vet att det är löjligt, men lite regn gjorde att jag skriver mer sällan.

Sedan många år har jag vanliga collegieblock med mig nästan vart jag går. I dem skriver jag ner allt: idéer till berättelser, saker jag behöver komma ihåg, skämt, citat ur böcker och filmer, minnen, listor för att lösa mina skrivproblem, etc. För tillfället är jag inne på mitt sjuttonde block. Det blir många sidor.

Sjutton förresten. Det stämmer inte riktigt. Det är arton, men det är en sidohistoria. En gång förlorade jag en väska på en buss. Jag glömde den, om jag ska vara ärlig. Däri låg en bok som jag höll på att läsa – och mitt block. Väskan var tråkigt att jag förlorade. Boken minns jag inte ens vad det var för något. Men blocket… Det smärtar mig fortfarande, sju år och fler block senare. Jag kan inte låta bli att undra vad som stod i det och vart det tog vägen.

Sen går ju livet förstås vidare. Naturligtvis fick det nuvarande blocket såklart följa med när jag och flickvännen åkte till Tyskland på affärsresa. Det låg i min ryggsäck, den där som började gå upp i sömmen en vecka efter att jag köpte den och som jag av någon anledning, helt okaraktäristiskt för mig, hade kastat kvittot till.

När vi kom hem regnade det. Eller jag kanske ska säga att det var ett skyfall utan dess like. I det läget hade inte ens en hel väska hållit innehållet torrt. Min väska var som en skopa.

Däri låg nummer sjutton/arton alltså. Jag försökte rädda det stackars blocket, men bläcket rann och sidorna blev lika släta som hyn på min gamla mormor.

Hon är död sedan flera år tillbaka.

Nu känns det inte alls lika roligt att skriva i det. Som tur är, är det inte många sidor kvar.

Jag längtar till nummer arton/nitton.

Kommentera

