280+ nya meddelanden

Det räcker med att man är lite långsam ett tag med att svara på mailen så blir hela inkorgen full av olästa meddelanden. Själv har jag mer än 280 olästa meddelanden. Sen har jag i och för sig över 1300 meddelanden enbart i inkorgen allt som allt. Jag rensar ibland, men varje dag kommer det säkert trettio nya meddelanden. Tänk om det vore likadant med vanliga brev, att man fick trettio brev om dagen. Stackars brevbärare.

Det påminner mig om att jag försökte förklara vad internet är för min snart treårige son. Pröva gärna det själv. För den som inte har kontakt med några treåringar, kan jag ge följande ledtråd: det här är en människa som tror att man kan leva på godis, kakor och glass! Okej, dåligt exempel. Jag känner mig lite träffad själv.

Men det här är en människa som inte vill lyssna på sina föräldrar.

Eh…

Bättre exempel: det här är en människa som tror att det går att hämta en sak hemma i Sverige när man är på semester i Valencia, inte är fullt pottränad än och tycker att sugrör är *häftiga*.

Så jag gav en lätt tillplattad beskrivning av internet: alla datorer – den i mamma och pappas arbetsrum – och den på mammas jobb och alla andra – sitter ihop med sladdar så att det blir som ett stort nät. Ja, just det, nästan som ett spindelnät. Och sen kan man skicka meddelanden fram och tillbaka.

Kulturrevolution, my ass.

Fast det är klart…

Utan internet skulle man sitta på fisens mosse rätt många dagar. Var skulle man annars få reda på vad Final Fantasy IV handlar om?

Ett svar

  1. […] för den som tror att lösningen är att maila så är det inte enklare: som jag redan har konstaterat blir inkorgen lätt översvämmad, så att det kan dröja ett tag innan man hinner ta itu med vissa […]

Kommentera

