Lois & Clark – gåtan löst

Jag följde Lois & Clark när den gick, först på TV4 och sedan på TV3. Nu, på sistone, har jag börjat se om den på lediga stunder. Det fick mig att kolla lite på nätet för att se vad det fanns för sidor om den. Rätt snart hittade jag en sajt som verkade ha bra pejl på läget. Det roliga var att den hade en rätt intelligent vinkel på varför serien lades ner, med hårda fakta i botten.

Börja här.

Lite SPOILERS framöver.

Det coola var nämligen att det inte var de saker som folk har sagt som gjorde att serien blev nerlagd: det där med att Lois & Clark blev ihop. Det finns ett manusförfattarbegrepp som heter urst, unresolved sexual tension, och när de blev ihop förlorade man den komponenten i serien.

Nej, det verkliga skälet var mycket lurigare. Felet låg nämligen hos producenterna och en hel serie dåliga beslut. Konsekvensen blev att Lois & Clarks bröllop drogs ut över så många avsnitt att folk hann tröttna. När jag läste det föll så många bitar på plats: det dröjde mer än en hel säsong från det att Lois upptäckte att Clark var Stålmannen och kysste honom till att de faktiskt blev gifta, och så många och allt löjligare hinder mellan deras bröllop att jag själv nästan gav upp – men om man bortser från det så var de enskilda avsnitten faktiskt bra ända in i fjärde säsongen.

Där ser man! Man kan lära sig nya saker även om sånt man trodde var självklart. Gör det du också!

Kommentera

