Ringa om varandra

Jag har ett par personer som jag alltid lyckas missa per telefon. De ringer när jag är ute och jag ringer när de är ute, samtidigt som de inte är tillräckligt akuta för att jag ska ta reda på deras mobilnummer och ringa dem privat. Efter ett tag blir det nästan komiskt. I själva verket hörde jag en sketch på radio för några år sedan där två personer ringde om varandra under loppet av en kväll. Fast där var det roliga hur deras omständigheter förändrades från samtal till samtal. Ena gången var det bråttom, nästa hade *det* problemet löst sig, medan ett annat hade uppstått. Det är inte helt olikt hur vi har det, även om det naturligtvis är mindre överdrivet.

Och för den som tror att lösningen är att maila så är det inte enklare: som jag redan har konstaterat blir inkorgen lätt översvämmad, så att det kan dröja ett tag innan man hinner ta itu med vissa mail, och då har situationen ändrats för dem. ”Jaha, du behöver inte hjälp med det längre? Okej, men här är lösningen i alla fall…”

Det där ger lika mycket dåligt samvete som när man får en present av en kompis och inte har något att ge tillbaka. ”Hmm, tack. [letar i fickorna. Kan hon få de här? Nej, de har ju legat i fickan i en vecka. Varför skulle hon vilja en näve russin, förresten?] Tack… Du ska få någonting nästa gång vi träffas.”

Man borde helt enkelt ha en present i fickan vart man än gick.

Kommentera

