TV-musik

Jag gillar musik från TV-serier. Inte bara de där coola signaturmelodierna – jag menar, börja sjung på Anslagstavlan och hela Sverige vet vad du syftar på. Nej, jag gillar också musiken i TV-serierna.

Tyvärr har jag förlorat en av mina favoritmelodier. Den kommer från TV-serien Time Trax om någon såg den. I ett avsnitt (Beautiful Songbird) träffade huvudpersonen, en tidsresenär som blivit fast i vår tidsålder för att jaga reda på brottslingar från framtiden, sin idol redan innan hon blivit känd. I slutet av avsnittet sjunger de en duett som är riktigt bra. Lofty pines on misty mountains… Ahh, att den inte har kommit ut på DVD än. Jag hade den nämligen (nerladdad, när det inte var olagligt…), men har förlorat den.

Och det finns många andra exempel också. I Star Trek: The Next Generation finns ett avsnitt, där en lägre officer (O’Brien) tvingas stråla över till ett annat skepp och övertala sin tidigare kapten att ge upp. Under övertalningen använder han en sång: The ministrel boy som är så sorgsen och känslosam och gör hela avsnittet.

Men en totalt underskattad låt är från avsnittet Oedipus Wrecks av Lois & Clark. Hey-be, hey-be, hey-be, hubba, hubba…

Det borde vara lättare att få tag på sådana låtar, helt enkelt.

Kommentera

