Vem är protagonist i Gökboet?

Min sambo håller för tillfället på att skriva en uppsats om antagonister för en kurs hon går. Märkligt nog finns det nästan ingenting skrivet om antagonister, bortsett från att de är en films eller en romans skurk i motsats till dess protagonist som är hjälten.

Varför ville hon då skriva om antagonister från början? Hur fick hon idén? Från mig, naturligtvis. Jag har nämligen skrivit en bok om hur man skriver och däri finns ett kapitel om just antagonister. Strunt samma att jag sa till henne att det knappt finns något mer skrivet; hon hade bestämt sig. Så jag tog reda på vad jag hade och efter att ha läst det magra materialet började hon leta på internet. ”Inte ens Wikipedia har särskilt mycket,” sa hon besviket. ”Nä,” sa jag menande.

Så började hon berätta om det lilla hon hade hittat. Det var någon grej om Gökboet och så fort hon sa titeln visste jag vad som skulle komma. Jag suckade och hängde med huvudet. ”Vem är det som är huvudperson i Gökboet?” frågade hon. ”Jack Nicholson, d.v.s. McMurphy,” svarade jag. ”Men…” började hon och jag avbröt henne med ett ”Neeeej. Chief Bromden är berättare i romanen som filmen bygger på. Det är bara i Sverige som det finns folk som har fattat det som att Chief Bromden skulle vara huvudpersonen.”

”När jag inte hittade något på antagonist”, fortsatte hon, ”sökte jag på ‘drivande karaktär’ och då hittade jag en text om att det skulle vara chief Bromden som är protagonisten, eftersom det är han som utvecklas mest.” Då var jag färdig att lägga mig i fosterställning.

Karaktärers förändring

Jag har hört varianter på det där påståendet i flera år, att definitionen på en protagonist skulle vara att det är den rollfigur som förändras mest, och att antagonisten inte skulle förändras alls. Det är så mycket fel med den definitionen att jag knappt vet var jag ska börja, men jag ska ändå försöka bringa lite reda i den här soppan.

För det första skulle jag vilja ha ett enda bevis för det påståendet. Ett enda bevis, det är allt jag begär! Det finns inte. Om du hittar en enda film, bok eller text där protagonisten känns igen på att den förändras och antagonisten på att den inte förändras, då ska jag inte bara hitta dussintals motexempel, eller visa att det är en illusion utan också förklara varför det är irrelevant. Mer om det snart.

För det andra skulle jag vilja ha en definition på ”att förändras”. Består inte livet av förändring? Strunt samma, för vissa saker gäller för livet i allmänhet och annat för berättelser, så låt oss koncentrera oss på berättelser. Okej, jag skulle se någon rollfigur med mer än en replik som *inte* genomgår en förändring. Möjligen förändras protagonisten *mer* än antagonisten, men som jag skrev ovan är det knappast det mest viktiga draget för en protagonist.

För det tredje är förändring i sig ett mycket dubbeleggat svärd. En rollfigur som förändras riskerar med varje förändring att förlora den lockelse den kan ha haft i början av berättelsen, vilket gör att varje förändring protagonisten måste vara liten och mycket välmotiverad för att inte riskera att förlora publiken. Ett exempel: vem förändras mest i Casablanca? Rick, Victor Lazlo eller Ilsa eller rentav någon av de andra? Ricks förändring är otroligt subtil.

För det fjärde är det långt ifrån alltid som protagonisten lär sig berättelsens tema. Berättelsen kan nämligen visa upp berättelsens tema genom att protagonisten aldrig lär sig något eller ser sammanhanget.

Kan vi släppa den här myten nu?

Åter till Gökboet

Då har vi ytterligare en missuppfattning att ta hand om: Bromden förändras inte mest.

Jag förstår inte riktigt hur man kan påstå att Bromdens förvandling från tyst till talande till flyende på något sätt skulle kunna utmana McMurphys förvandling från motvillig fånge till i motsatsrelation till syster Ratched till nyfiken på de andra fångarna till upprorsmakare till straffad till lobotomerad – till död!

Möjligen betraktas Bromden som protagonist därför att han överlever filmen. I så fall skulle inte Maximus (Russel Crowe) vara protagonisten i Gladiator enbart för att han dör. Eller för att ta en helt annan typ av berättelse: Skorpan i Bröderna Lejonhjärta är med andra ord inte protagonisten, enligt det här sättet att se saken. (Fnys!)

Hallå, det här är inte svårt. Framför allt om man inte gör det svårare än vad det behöver vara. Några kännetecken om man är osäker:

I Skyskrapan brinner finns det två protagonister. Steve McQueen står först, men Paul Newman står överst, som en kompromiss

* vilken av rollfigurerna finns med på filmens eller bokens omslag?

* vilken av rollfigurerna spelas av den mest kände skådespelaren?

* vems är antagonisten? D.v.s. vem har mest konflikt med antagonisten?

* om du ska återberätta handlingen, vilken rollfigur kan du *inte* ta bort och ändå ha en förståelig intrig?

* vilken rollfigur är det tänkt att man ska identifiera sig med mest eller under längst tid?

Varför göra det svårare än så?

Gökboet, schmökboet

Låt mig avsluta med att säga att jag inte riktigt gillar Gökboet. Jag tycker den är rätt intetsägande. Jag kan inte identifiera mig med McMurphy, tycker att miljön är motbjudande och har svårt för nedåtslutet. Kanske beror det på att filmen är rätt predikande. ”Åh, det är hemskt på våra mentalsjukhus.” Boken skrevs från början just för att avslöja hur illa det var, så det kanske inte är så konstigt, men det behöver inte betyda att man tycker att det är intressant. Se bara på hur många som inte köper Faktum eller Situation Stockholm varje månad.

Men det förändrar inte att jag tycker illa om när folk misshandlar filmen genom att analysera den så hopplöst fel. Nästa gång någon påstår att Bromden är protagonist tänker jag nog säga att det är syster Ratched som är protagonist – ”för hon driver ju berättelsen”.

Så vad hände med sambons uppsats?

Jag lyckades efter många om och men tipsa henne om några ställen där man nämner antagonister, men i ärlighetens namn nämner hon min bok säkert fyra gånger utanför litteraturförteckningen. På 1,5 sida.

(Och vill man köpa min bok så finns den på www.vulkan.se under titeln Manusförfattarens guide. Sen finns den på den här bloggen också.)

6 svar

  1. […] Den andra kvällen var det världspremiär för filmen ”Truth in numbers?”, en film som varit på gång sedan 2005 (och som jag i Så fungerar Wikipedia trodde skulle ha premiär 2008). Filmens producenter var där och svarade på frågor om hur de hade följt Jimmy Wales världen runt och intervjuat wikipedianer samt ett par av Wikipedias hårdaste kritiker. En, Andrew Keen, förekom ymnigt och yttrade bland annat de numera klassiska orden: ”Wales’ thinking, if you can call it that […]”. Efteråt berättade producenterna om vad som hände bakom kameran, bland annat att Keen gillade Wikipedia (i eftertexterna kan man se att han tycker att artikeln om honom i Wikipedia är bra), men att han gör det för att han tjänar pengar på det, eftersom varje projekt behöver en antagonist. […]

  2. […] lästa inlägg Världens bästa TV-serierManusförfattarens guide:Konflikt, del 2X-men-filmernaVem är protagonist i Gökboet?Gökboet och protagonsten igenByta mobil – för nybörjareEinsteins problemJohan Falk vilken kom […]

  3. […] ”ska” tycka om – eller tycker i alla fall inte att de är något märkvärdiga: Gökboet, Sista natten med gänget, Picassos äventyr, Forest Gump, Född den 4:e juli, James Bond-filmerna […]

  4. […] är osårbar, och vi ser inte ens att han har särskilt svårt med något. Han har ingen utvecklingskurva att tala om. De använder sig inte ens av det gamla (men ganska smarta) tricket att låta Lois Lane […]

  5. […] har vi delat upp boken efter vad som är viktigt och lagt fokuset därefter. Enkelt, men effektivt. Ingen kan undgå att fatta att butlern inte är det viktiga, och det blir lätt att skriva baksidan, eftersom vi vet klart vilken story som dominerar, vilket […]

  6. […] ligger mest illa till under störst del av filmen, och utvecklas mest. (Jämför frågan om vem som är protagonist i Gökboet som jag redde ut här.) Det som talar emot det är att Tuco (som kanske inte är någon skönhet, men knappast är […]

Kommentera

