För den som såg Fantastiska Fyran på TV…

Fantastiska fyran

Fantastiska fyran

… kan jag rekommendera den här lilla uppsatsen som jag skrev när den filmen var ny. Jag kan fortfarande störa mig på vissa grejer i den filmen. Ändå är det en av de superhjältefilmer jag har sett flest gånger.

På något sätt är den bättre än den borde vara med de problem den har. Det är för övrigt samma fenomen som gäller för den senaste Bondfilmen, Quantum of solace.

Å andra sidan finns det superhjältefilmsmanus som faktiskt är bra. Jag har läst ett Spindelmannen-manus som skrevs någon gång på 80-talet och aldrig blev filmat, som, med lite pill skulle ha varit en mycket bättre film än den som gjordes som Spider-Man nu i början på 2000-talet.

Kommentera

