Narnia

Jag såg första filmen om Narnia igår på TV. Jag säger som Sean Connery i The league of extraordinary gentlemen: ”I’m still waiting to be impressed.” Vad är det för speciellt med den? Nedan kommer jag avslöja saker ur handlingen, så om du inte vill veta något, gå till nästa inlägg.

Alltså, jag förstår inte riktigt den stora grejen med filmen som kom för några år sedan. Varför?

1. jag fick inte känslan som i Harry Potter att det här var folk som förtjänade att få bli kungar. Så synd är det inte om syskonen.

2. Den stora känslomässiga grejen i filmen är när lejonkungen Aslan dör. Tjejerna gråter. (Killarna krigar, men det är ju killar.) Problemet är att när Aslan dör har han varit med i filmen i kanske tre-fyra minuter och pratat största delen av tiden. Han har inte gjort något särskilt. Hade däremot Bävern dött, då hade jag blivit sorgsen.

3. så varför är häxan så ond? Hon gör att det blir vinter. Är det hennes stora plan? Hon har kanske ingen varm personlighet och kommer inte få något pris för bästa chef, men hon är ingen skurk i samma ådra som hon i Guldkompassen, eller Voldemort i Harry Potter. Filmer behöver skurkar. Och skurkar behöver planer. Till och med filmer som bygger på böcker. Det är ju det första man stjäl när man adapterar en bok, bortsett från signaturgrejerna (garderoben, etc).

4. alla menar att Edmund är en förrädare. Kolla noga på mötet med häxan, så är det knappast det intrycket han ger. Han kan ju knappast förväntas veta allt, och sedan lurar och mutar häxan honom: en tio-tolvåring. Det är ganska mycket att kräva av en så ung pojke att han ska genomskåda den situationen.

Låt mig förtydliga: Det var evigheter jag läste böckerna, så jag minns dem inte riktigt, men med den filmen hade de här berättelserna knappast blivit så kända som de är idag.

Kommentera

