Ironman vs Fantastiska fyran

Robert Downey Jr som Tony Stark/Ironman

Robert Downey Jr som Tony Stark/Ironman

Efter några utflykter till andra ämnesområden (YouTube och bakning) tänkte jag återvända till mitt hemområde: film och TV. Jag såg nämligen Ironman igår, filmen med Robert Downey Jr, och tänkte komma med några kommentarer.

Åter till tidigare grejer jag skrivit

Till att börja med, för den som undrar ifall jag tycker att filmen har samma problem som de flesta andra superhjältefilmer, så kan jag säga ett tveksamt ja. Jag gillade Fantastiska fyran, trots dess problem, och jag gillar Ironman, troligen mer, också trots samma problem.

Det finns framför allt två skäl till att jag föredrar Ironman:

1) Fantastiska fyran är fyra stycken, medan skurken är ensam – d.v.s. de har övertaget, inte skurken. I Ironman är rollerna som de ska vara: skurken är större, starkare och bättre utrustad. (Dessutom finns det i Ironman en risk för fler än hjälten (typ världen) ifall skurken skulle vinna. Det gör det inte på samma sätt i Fantastiska fyran: skurkens mål är i själva verket ganska vagt. Kan det vara att få tillbaka Sue? Eller att göra onda saker? Tja, det kanske är bäst att inte tänka alltför mycket på det.)

2) Det var väl ganska förutsägbart i Fantastiska fyran att deras rymdfärd skulle gå illa. Ändå tog den typ 15 minuter och sa inget som vi inte redan hade fattat (bortsett från att Victor Von Dooms rymdstation är lika stor som typ Deep Space Nine trots att det bara var fem boende där). I Ironman fick vi alla fall lära känna en person till och få en liten historia där Tony Starks liv sammanflätades med en annans.

Sen är slutet mer spännande, men det är ju en personlig avvägning.

När serier blir film

Om vi sedan går tillbaka lite, innan själva filmen, så har jag ungefär samma relation till Ironman som tecknad serie som jag har till Fantastiska fyran. Jag har knappt läst dem alls. Fantastiska fyran, möjligen något mer. Jag läste Hulken, Spindelmannen och Stålmannen – samt en del komiska serier. Men både Ironman och Fantastiska fyran har definitivt potential som filmer: specialeffekter, rollfigurer, och backstories. Så det var rätt självklart att de skulle bli filmer någon gång. Ironiskt nog tycker jag nog att de har blivit bättre filmer än de som baseras på de serier jag läste: Hulken (jag har bara sett den första än så länge) var rätt pretto och när man läst bakgrundshistorien gillar man den knappt alls, Spindelmannen-trilogin är hyfsade, men efter Blake Snyders analys av första filmen i boken ”Save the Cat!” känns den inte heller jättebra, och senaste Stålmannen-filmen är bara pinsam. Däremot gillar jag båda de senaste Batman-filmerna. Så tecknen är tydliga: serier jag gillar blir dåliga filmer och tvärtom.

Rollbesättning

Jag bryr mig inte särskilt mycket om rollbesättning.

Däremot kan jag tycka att det var lite väl förutsägbart att den flintskallige, skäggige äldre mannen som ser arg ut på alla bilder i början visar sig vara skurken. (Nä, nån spoilervarning tänker jag inte sätta ut för det var självklart redan från början.)

Intrigen

Julian McMahon tar sin tid på sig att förvandlas till Dr Doom

Julian McMahon tar sin tid på sig att förvandlas till Dr Doom

Intrigen, däremot, bryr jag mig om, och den är ungefär två gånger bättre i Fantastiska fyran och fyra gånger bättre än Spindelmannen. Notera till exempel bristen på ”skurken kidnappar hjältens flickvän”-avsnitt. Notera också hur Tony Stark konfronteras med successivt större hinder, varianter på samma skurk medan Fantastiska fyran väntar på sin skurk.

Slutsats

Jag vet inte om det går att dra någon slutsats av det här, men jag gillar att ha den rubriken. Vad sägs därför om att vi tillsammans låtsas att jag kommit på något riktigt smart som slutord och att du länkar hit enbart för slutordens skull?

Ett svar

  1. [...] om Sherlock Holmes. Som titelfiguren ser vi Robert Downey Jr, strax innan han åter drar på sig Järnmannen-kostymen. Jag är mycket skeptisk, baserad på trailern. Kolla här [...]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 274 andra följare

