Några julkonstigheter

Man kanske kan säga att jag är en blandning mellan Grinchen och onkel Scrooge – efter förvandlingen. Jag gillar festandet med julen, men har svårt för alla konstigheter. Några av dem tänkte jag skriva om här:

* tjuren Ferdinand handlar alltså om tjurfäktning. Tänk på det lite. Verkligen muntert. Men titta gärna en gång till på Ferdinand och försök att bortse från korkekar där det växar korkar, ”fast hon var en ko” och andra roliga saker. Jag har bara svårt att se att tjurar skulle titta på en PR-affisch där en stolt matador (‘dödare’) sticker ett antal spjut i ryggen på en artfrände och tänka ”Åh, det där vill jag också göra. Till varje pris vill jag också komma dit.”

*

”Vet de över huvud taget om att det är jul?”

”Nej, det vet de inte. Och det har inte med att de är fattiga. För de är inte uppfostrade i en huvudsakligen kristen kultur. ‘Christmas’ – Christ- Kristus – fattar du kopplingen?”

Jag gillar låten, men texten är kanske inte helt genomtänkt.

*

Den här låten har valts till den juligaste låten, i någon brittisk undersökning. Vilken julstämning man får av folk som blir svikna under julhelgen… Min teori är att folk tänker på videon som julig.

* varför campar Musse, Långben och Kalle framför stans soptipp? Det verkar ju ha varit finare bara drygt femton meter därifrån.

*

Trean på samma lista. Men det är inte illa att få in drygt femtio förolämpningar i en jullåt utan att någon reagerar. Eller så kanske det är en motreaktion. Som Just D skaldar: ”de grälar om vikten av att hålla sams.” (För texten, se http://www.youtube.com/watch?v=ev94MQ9KQUs)

* att sedan fundera över hur tomten hinner, är ungefär som att fundera över hur Jesus kunde gå på vattnet.

Å andra sidan:

Varje tillfälle när man får äta kryddost, dricka must, knapra pepparkakor och öppna presenter kan per definition inte vara helt fel.

Kommentera

