Extramaterial

Robert Downey Jr och Jon Favreau

Robert Downey Jr och Jon Favreau

Det plågar mig lite att jag inte minns vem som sa det. Det kan ha varit Henrik Schyffert, Johan Glans eller någon annan i Parlamentet som kommenterade om hur onödigt extramaterial på DVD:er är. Ungefär som ifall en kock skulle ta med sig de bortskurna delarna och bjuda på – och ta saftigt extra betalt för det.

Jag håller inte med. Nyligen såg jag extramaterialet till Iron man (se min recension av den här på bloggen). Jag köper alltid dubbeldiscar och specialversioner om det finns, när jag väl köper DVD:er – jag har ju inspelningsbar DVD… Varför då? Är inte det dyrare? Hmm, för det första köper jag mest filmer från Amazon.co.uk, vilket betyder att jag betalar mindre för mina specialversioner än de flesta gör för sina vanliga filmer. För det andra spelar det ingen roll – eftersom extramaterialet är värt de pengarna. Jag har lärt mig massor av extramaterial – hur man skriver filmmanus, hur processen för att göra filmer är, samt vilken typ av filmer som har bra extramaterial och vilka som bara har en trailer. Och jag har skrattat nästan lika mycket åt extramaterialet som jag har skrattat åt själva materialet (kommentatorspåren till Futurama är helt fantastiska – sätt igång och köp DVD:erna bara därför!). Och för mig ger det ännu djupare uppskattning för bra filmer när man får vara med i den där världen (fast bakom kameran) en liten stund till.

Sen är det ju också så att det knappast finns någon bransch där man återanvänder så mycket material som i just restauranger. Och på riktigt dyra restauranger kommer kocken ibland till och med ut och lagar maten framför en. Är inte det snäppet värre än att få se vad som kunde ha fått plats i filmen om den inte var tvungen att klippas ner ett par minuter? Det tycker jag.

Kommentera

