Är de svenska flopparna så konstiga?

Killarna i Allt flyter

I Aftonbladet finns det idag (14 januari) idag ett uppslag, s 34-35, som är så upplysande, åtminstone för mig. På ena sidan finns det ett reportage om Måns Herngrens film Allt flyter och på andra sidan finns det en artikel om Mia & Klara. Den ena, om Måns Herngren, har jag hittat på nätet, här. I tidningen är underrubriken ‘”Allt flyter” floppar – trots jättebudget och juldagspremiär.’ Artikeln om Mia & Klara heter ‘Mindre skratt i ”Mia & Klara”‘. Nu är det sistnämnda inte någon nyhet, även om Aftonbladet hittills inte lagt ut artikeln på nätet. Jag har läst artiklar från förra året där det står samma sak ungefär, men strunt samma. Är det någon mer än jag som knyter samman de här sakerna?

När jag gick en manusutbildning hade vi en gästföreläsare vid ett tillfälle som lade fram drygt 20 legitima orsaker till att svenska sitcoms inte var roliga. Det här har jag skrivit lite om tidigare, men det tål att upprepas att komiker blir bättre av publik – och bra manus. I alla fall, en av de saker som hon sa var att svenska komiker inte verkar vilja vara komiker. De vill hellre vara allvarliga. Det är väl okej med skådespelare som vill vara allvarliga, även om jag personligen tror att till och draman bör ha en del humor. Men komiker som ska vara allvarliga… Då blir det inget med något, eftersom komikerna sällan är några lysande skådespelare. Titta bara på Playa del Sol. Eller Heja Björn. Och det blir sällan särskilt intressant heller, eftersom historierna inte håller. Eller rollfigurerna.

Det är som om en kock helt plötsligt skulle vägra laga mat. Han kan tänka sig göra allt annat i köket, men inte laga mat. Stor idé att anställa honom… Så varför ger man pengar till komiker för att inte vara roliga? Kan man inte ge de pengarna till några som faktiskt accepterar sin livslott – eller hemska tanke, kanske till och med tycker att det är roligt att hålla på med humor?

Ett svar

  1. […] Stefan & Krister? Tror du inte att det fungerar? Hmm. Vi får se. Vi får se… Med tanke hur svenska komedier brukar se ut skulle jag inte bli […]

Kommentera

