The Mentalist

Robin Tunney och Simon Baker i The Mentalist

Robin Tunney och Simon Baker i The Mentalist

Jag hade inte så höga förhoppningar om The Mentalist, när den hade premiär på TV3 häromdagen. Jag hade nämligen läst om serien här, och den analysen visade sig vara ganska på pricken. Fast hon glömde att nämna en sak: problemet med serien är att det saknas ledtrådar. Jag tyckte inte att idén är så dum med en tidigare bedragare (han påstod sig vara synsk) som använder sina kunskaper som polis. ”Jag är inte synsk, bara uppmärksam”-grejen hade kunnat bli riktigt cool. Om killen hade upptäckt något som man själv inte hade upptäckt. Om det hade funnits ledtrådar à la CSI:s superinzoomningar som gjort det till en lurig deckargåta istället för en ljummen soppa där han lägger en fälla för mördaren med hjälp av en rätt uppenbar lögn. Och om de andra poliserna inte hade varit så överdrivet dåliga. I jämförelse är Lestrade (från Sherlock Holmes) en rätt hyfsad deckare.

Låt mig istället visa ett exempel på hur man hade kunnat göra. Jeffery Deaver, en av mina favoritförfattare, skriver en bok om året om kriminalteknikern Lincoln Rhyme. Rhyme-böckerna tillhör de mest logiska böcker inom deckargenren jag läst sedan John Dickson Carr och Agatha Christie. Nu har Deaver börjat alternera Rhyme-böckerna med en serie om Kathryn Dance, som är expert på kroppspråk och på det sättet inte bara kan avslöja lögnare utan också använder deras kroppsspråk på ett sätt som Patrick Jane i The Mentalist bara kan drömma om. Hittills har det kommit en bok om Dance, en till är på väg, och hon introduceras dessutom i en av böckerna om Lincoln Rhyme.

Teamet i Lie to me

Teamet i Lie to me

Men, jag såg något annat som kan vara en bättre ersättning för The Mentalist, nämligen Lie to me. Den ska gå på TV4 med början onsdagen den 25 februari. Då tänker jag sitta klistrad. Serien följer en annan kroppsspråksexpert, spelad av Tim Roth. Serien bygger på en verklig forskares förmågor, inte helt olikt hur Conan Doyle skapade Sherlock Holmes. I Lie to me får man enligt trailern se detaljerna i folks ansikten när de ljuger. Det är de ledtrådarna som gör berättelserna, misstänker jag. Den 25 februari får vi se.

3 svar

  1. […] Publicerat mars 5, 2009 av mrchapel Som jag trodde var det milsvida skillnader mellan The Mentalist och Lie to me. Låt mig bara kort skissa upp varför Lie to me är […]

  2. […] namnet eller förtexterna är seriens största problem. Det största problemet delar serien med The Mentalist (som jag förklarade vara sämre än Lie to me så […]

  3. […] brottsutredningen, men det är också mer detaljerade historier, där både så dåliga serier som The Mentalist och så bra serier som Lie to me har sitt […]

Kommentera

