Som jag trodde – Lie to me var bättre

Som jag trodde var det milsvida skillnader mellan The Mentalist och Lie to me. Låt mig bara kort skissa upp varför Lie to me är bättre.

1. Tim Roth är bättre än Simon Baker. Jag börjar med skådespeleriet eftersom det inte är det viktigaste. Men Roth är bättre. Det kan delvis bero på att Patrick Jane (ett namn jag stör mig på, bara det) ska vara excentrisk, men bara verkar sådär busrebellisk som Wolverine i X-men-filmerna medan Roth ligger någonstans mellan udda och Grissom – bara det är tillräckligt för att man ska vilja se serien.

2. Jag gillar närbilderna i Lie to me. Jag gillar till och med klippen som visar hur det ser ut i verkligheten: Saddam Husein, George W. Bush, Sarah Palin, etc. Och jag gillar hur de hela tiden konfronteras med folk som tror att de vet sanningen medan Lightman och hans kollegor ser saker ett steg längre med hjälp av vetenskap. Jane (jag tycker helt enkelt att det låter som en tjej) å andra sidan omger sig med klantar så att han ska verka smartare. Patetiskt.

3. Jane förklarar aldrig hur han löser fallen eller avslöjar lögnare. Däremot använder han hypnos som om han hade patent på det. Lightman däremot utnyttjar det här till max och berättar till och med för skurkarna vad han sett.

4. Intrigerna i Lie to me är mer komplexa. Eftersom det finns flera (kompetenta) rollfigurer går det att ha intriger i varje avsnitt, vilket skapar en kontrapunkt som är skönare än när det begränsas till en enda melodi.

Och det här är bara fyra skäl av flera.

Det skulle med andra ord inte förvåna mig om Lie to me läggs ner inom något avsnitt. Den serien är för bra. Inte Vita huset-bra, men riktigt bra. Missa inte nästa avsnitt på onsdag!

2 svar

  1. […] Men varken namnet eller förtexterna är seriens största problem. Det största problemet delar serien med The Mentalist (som jag förklarade vara sämre än Lie to me så här): […]

  2. […] mer detaljerade historier, där både så dåliga serier som The Mentalist och så bra serier som Lie to me har sitt […]

Kommentera

