När silikontuttar blir konstutställning

Ibland får jag uppdrag som ligger lite utanför mitt egentliga expertområde (att fixa till andras texter så att de blir bättre), men det gör att min liv blir varierat. Häromdagen fick jag till exempel i uppdrag att korrekturläsa en bok. Det här var ett snabbt jobb, så det blev bara två genomläsningar: en på papper och en på datorn. Det är i den senare delen silikontuttarna från rubriken kommer in, vilket jag kommer till alldeles strax.

Jag har en ingift släkting som är korrekturläsare. Han tillhör verkligen ett utdöende släkte, trots att det finns många som stör sig på hur dåligt korrekturlästa dags- och kvällstidningar är. I alla fall, när vi träffades för några år sedan undrade jag hur han gjorde när han korrekturläste. Han sa: ”Jag läser väldigt långsamt och håller utkik efter de vanligaste felen.” Jag svarade: ”Men du använder väl rättstavningsprogrammen i datorn?” ”Vad är det?” undrade han, helt ärligt.

Numera kan jag nästan förstå honom, inte helt, men nästan. Och det är nu vi kommer till silikontuttarna. Det visar ju sig, som flera har noterat förut, att rättstavningsprogrammen inte är helt tillförlitliga. Nu pratar jag inte om att de inte har samma känsla för grammatik som min 3,5-åring här hemma, utan om ordförslagen man får istället när de stöter på ett ord de inte känner igen. Ibland blev förslagen ironiskt passande, fast fel.

(Här kanske jag ska tillägga att jag använder GNU/Linux, Ubuntu och OpenOfficeWriter. Det här är ett av få områden som jag tycker att Windows slår fri programvara med hästlängder och litegrand önskar att det fanns en bättre ordlista, för OpenOfficeWriter känner knappt igen några ord, och reagerar inte över saknade verb, etc.)

Dillröd?

Dillröd?

Så här föreslog ordbehandlaren att jag skulle skriva istället:
* Silikontuttar (stod det i texten) – konstutställning (föreslog den)
* Kulram – ramkul
* Toppluva – lopptuva
* Kimberly – imbecill
* Illröd – Dillröd
* Lillebrorsan – stilleben
* Mountainbike – container
* Rörmokeri – rörtokeri
* Jerusalem – Berusalem
* träningsupplägget – redovisningsuppgift
* smågodis – melodislinga
* labrador – lobradar
* prärievargarna – evakueringarna
* förlovningsmiddag – bedövningsmiddag
* trenchcoat – trendbrotten
* globalisering – globavisering
* piercningar – inverkningar
* mobbning – bombning
* skateboard – skattebetalar

Det finns säkert någon sensmoral med flera av de där, men banne mig om jag tänker tala om vad den är.

2 svar

  1. […] hur det var när de första datorerna blev allmänna och folk ville förbjuda stavningskontroller. Visst kan det finnas skäl, men i mina ögon är det bättre att ha många olika verktyg till sitt förfogande. Det är upp […]

  2. […] snart två år sedan skrev jag ett blogginlägg om hur rättstavningsprogram ibland får för sig att man vill skriva konstutställning när man i själva verket vill skriva sil…. (Det är roligt med […]

Kommentera

