Hjärnstorm – originalet

Jag gillade Hjärnstorm. Det var ganska vetenskapligt, lite trolleri och småkul situationer. Henrik Fexeus verkar dessutom vara ganska kunnig. Naturligtvis spelade jag in serien så att jag ska kunna se om den om några år, när SVT har tagit ner den från sina servrar.

Dock blev jag ganska förvånad när jag kollade upp en annan TV-serie av en annan före detta trollkarl, numera hypnotisör/tankeläsare/mentalist (inte som Jane på TV3, utan en riktig mentalist), nämligen Derren Brown. Brown har varit smått kontroversiell, bl.a. har han blivit kritiserad av Fermats gåta-författaren Simon Singh, för att inte ha varit tillräckligt tydlig med att det han gör är trolleri. Strunt samma, Brown är känd i Storbritannien, i stort sett okänd i Sverige, och har gjort massor av TV-serier. En av dem, Trick of the mind, går att hitta på nätet. Den går säkert att köpa också, vad vet jag. Varje avsnitt börjar med en varning som går något i stil med: ”I den här serien använder jag mig av trolleri, psykologi, [bla, bla, bla,]. Ingen av de medverkande vet i förväg vad som ska hända.” Sedan genomför Brown ett par olika trick som får honom att verka övermänskligt duktig på att förutsäga resultat, spela schack, eller liknande. Känns mönstret igen? Introt är nästan löjligt likt Hjärnstorm. Båda talar in i kameran, säger nästan samma sak och det läggs på någon konstig kameraeffekt för att spejsa till det lite.  Ändå har jag inte sett en enda antydan i eftertexterna om att serien är baserad på Trick of the mind, eller ens ett tack till Derren Brown.

Har någon annan sett båda serierna och kan ge en annorlunda synvinkel?

Ett svar

  1. […] i veckan började jag läsa plagiatören Henrik Fexéus senaste bok, Konten att få mentala superkrafter. Den var sådär, och efter bara cirka hundra […]

Kommentera

