Mitt nyaste favorituttryck har med pirater att göra

Trots att jag i viss mån ogillar att upprepa mig – jag hittar hellre på nya skämt, nya anekdoter eller nya liknelser – finns det ett par som jag återanvänder då och då. Ett sådant är att jag citerar Fritiof Nilson-Piraten ibland: ”Man kan inte prata om en synål utan att nån enögd jävel tar åt sig.” [Citatet är fritt översatt från svenskan och egentligen inte ett citat, utan kanske snarare en hänvisning till Piraten, men jag säger citat i alla fall.] Det citatet är bra att ha när folk börjar oroa sig för att vara politiskt korrekta eller för vad X ska tycka om Y.

Det senaste som jag av någon anledning har börjat upprepa är angående störningar. ”Det är ju inte som om vi har bjudit in ett gäng enbenta pirater för att dansa Riverdance.”

Jag kan se det framför mig: ögonlappar, papegojor och sablar flänger när dussintalet sjörövare hoppar i irländsk koreografi, perfekt synkroniserade, ropandes ”Arrrr.” En underbar syn. Varför ser man inte sånt oftare?

(Tillägg: Jag har blivit påmind om att jag inte angivit någon källa för citatet om Riverdance. Ett tag trodde jag att det var någon ”på gården” som uttryckt det i samband med en situation vi har haft, men min sambo påpekade mycket riktigt att det är från ett avsnitt av The Big Bang Theory. Jag ber författarna om det avsnittet om ursäkt.)

Ett svar

  1. […] trodde jag inte att jag gillade citat, men jag har insett att jag strör citat omkring mig. Jag har tidigare beskrivit hur jag använder uttrycket primum non […]

Kommentera

