Dåliga förstaversioner

Det finns en myt om skrivande: att det är klart så fort man skrivit klart sin förstaversion. Man skriver och så är man klar. I verkligheten utvecklas ens material ofta ganska mycket från förstaversionen till när det är klart. Mitt rekord för att skriva om samma material är någonstans runt 30 versioner. Det var visserligen ganska extremt, men det blev bättre än den första versionen.

Men nyligen hittade jag en topplista över filmmanus som… ja, ska vi säga, förändrades en hel del till det bättre från förstaversionerna. Läs den. Den är en välbehövlig motvikt till alla de där kommentarerna om att manuset var bra men att filmen sög. Nu hoppas jag visserligen på både bra manus och bra film, men det finns också andra exempel på hur idén långsamt vittras ner till att bli en soppa. Stackars killar. Själv har jag mest haft bra exempel: jag anser ofta att det jag har skrivit har blivit bättre som film än som manus. Om man ser till helheten i alla fall.

Kommentera

