Robert Downey Jr som Sherlock Holmes

Jag har haft fel förut angående trailers. Jag har till exempel trott att en film var dålig när den inte var det. Jag har trott att en film var bra när den inte var det. Å andra sidan har jag kanske för höga krav när det gäller trailers: att man ska förstå dem.

I vilket fall som helst: nu kommer inom kort den nya filmen om Sherlock Holmes. Som titelfiguren ser vi Robert Downey Jr, strax innan han åter drar på sig Järnmannen-kostymen. Jag är mycket skeptisk, baserad på trailern. Kolla här bara:

Finn fem fel:

1. Sherlock Holmes med skäggstubb/skägg

2. Sherlock Holmes med halvnakna kvinnor – även om det är Irene Adler (å, vad den historien har haussats upp)

3. Sherlock Holmes slåss mer än han tänker (vilket också var felet med filmen om Sherlock Holmes som ung)

4. Sherlock Holmes är amerikan (eller som vi kallar det: ”låtom oss rollbesätta engelsmannen Robin Hood med amerikanske karaktärsskådespelaren Kevin Costner”-syndromet)

5. Det är svårt att överträffa Jeremy Brett (som just kan ses i rollen på Kanal 9) vad gäller exakta detaljer om karaktärisering, rekvisita och stämning (och att Holmes bär ”deerstalker” är inte särskilt vanligt, men att han bär en ”fedora” är mer Indiana Jones än Sherlock Holmes)

Vad blir slutsatsen? Vill jag verkligen att klassikerna aldrig ska moderniseras och förändras? Nej, självklart inte. Och egentligen spelar kanske rätt få av de här sakerna någon roll – jag menar, Downey Jr kan säkert imitera brittiska accenten rätt bra. Men själv poängen med Sherlock Holmes, såsom den bl.a. presenteras i Sherlock Holmes av HRF Keating, känns avlägsnare än på länge. Ungefär som om någon skulle låta Allsång på Skansen ledas av Janne Josefsson och Sverker Olofsson. Fast nog sjutton kommer jag gå på filmeländet när den väl kommer. Vilket de väl räknar med. Ahhh… precis som med Allsång på Skansen med Janne Josefsson och Sverker Olofsson, alltså. Det är svårt att titta bort när man vet att olyckan är nära.

Kommentera

