The cult of the amateur

Andrew Keen, såsom han presenteras i det... hupp, användargenererade uppslagsverket Wikipedia

Andrew Keen, såsom han presenteras i det... hupp, användargenererade uppslagsverket Wikipedia

En av de frågor som då och då kommer upp när jag föreläser om Wikipedia, den fria encyklopedin, handlar om en bok som fått något av ett kultrykte, Andrew Keens The cult of the amateur. Eftersom jag inte har läst den (eller tusentals andra böcker – trots att jag läser omkring 50 böcker om året), brukar jag svara ganska undflyende på specifika saker i Keens kritik om att Web 2.0 skulle döda vår kultur. Jag kan förstås dra en del motargument och det brukar jag göra, men det var inte förrän jag läste en recension på webbplatsen Reason som jag verkligen förstod vad det stora problemet i Keens kritik var. Recensionen finns här och är skriven i januari 2008 av David Harsanyi. Jag vet att det var ett tag sedan, men man kan inte alltid upptäcka allting direkt. (I själva verket är det väl alltid frågan om en viss eftersläpning.)

Keen menar att alla bloggar och Wikipedia, ja, allt användargenererat material (till exempel den här bibliografisajten eller det här länkskafferiet, gissar jag) dränker det professionellt skapade materialet. Dagens nyheter kan inte skrika lika högt som Sveriges alla bloggare och därför kommer DN snart tvingas lägga ner, verkar Keen påstå. ”Och då kommer ni att ångra er” misstänker man att Keen lägger till.

Nu är situationen givetvis mer komplicerad än vad Keen vill ge sken av. Till och med en så bra blogg som Internetbrus är ju bara en blogg, användargenererad av personer som inte är betalda för att skriva inläggen. Man kan givetvis påstå att det är ett exempel på en bra blogg, men att det finns många fler dåliga än det finns bra. Det må vara hänt, men samma sak gäller för tidningar, böcker och för den delen artiklar i uppslagsverk. För dem som följde den sista länken och blev förvånade över vad som fanns där, kan jag förtydliga med att jag gillar Nordisk familjebok, men att den trots allt är hopplöst utdaterad. Jag upprepar helt enkelt vad jag skrev för ett tag sedan, situationen med bloggar är inte annorlunda än så mycket annat i livet – man får ta det med en nypa salt, vara källkritisk och ta det goda med det onda.

Förresten, missa inte Harsanyis artikel. Den är riktigt bra och tar upp mycket mer än jag gör i det här blogginlägget. Här fanns den, som sagt.

Kommentera

