Dagens Simpsonscitat

Det var ett tag sedan jag såg Simpsons nu. Det var ännu längre sen jag hade Simpsonskvällar i min studentlägenhet i Flogsta låghus i Uppsala. Men då och då kommer citaten från Simpsons tillbaka. Det finns så många odödliga kommentarer som jag återkommer till även i andra situationer än de man kanske väntar sig. I och med att jag håller på så mycket med Wikipedia och andra saker på webben brukar jag citera Homer:

– Jaså, de har internet på datorer numera?

Och hemma brukar vi titta på varandra och säga:

– Mmm, paj.

Där är bakgrunden ganska viktig: Homer är på universitetet och får lära sig om pi, varpå han tänker det ovanstående. Tala om att tänka enkelspårigt.

Tony Bennett

Tony Bennett

Men dagens Simpsonscitat kommer från avsnittet Dancin’ Homer. Homer lyckas bli maskot till Springfields fotbollslag och får åka till Capitol City, närmaste storstaden. Staden introduceras av en sång, sjungen av Tony Bennett (alla dessa gästskådespelare… *nöjd suck*…). Och det här citatet översätter jag inte:

It’s the kind of place that makes a bum feel like a king,

and it makes a king feels some nutty coo coo super-king.

Självklart måste det bli så.

Ett svar

  1. […] vad texter måste åstadkomma som lägstanivå för att lyckas, och hur Simpsons förklarar hur en kung känner när en tiggare känner sig som en kung för att inte talas om Mark Twains odödliga ord om sin status som icke-död. I alla fall, det här […]

Kommentera

