Mat

Det här kommer bli ännu ett undantagsinlägg på den här bloggen. Jag talar nämligen ganska sällan om mat. Delvis beror det på att jag är ganska ointresserad av mat. Det här förvånar ganska många och förargar dessutom några. Varför? Jo, för att jag är vegetarian. Då förväntas man inte bara vara extremt påläst och ha koll på vad man stoppar i sig, man förväntas dessutom gilla att pracka på andra sina matvanor och argumentera om varför alla borde äta vegetariskt. Inte jag. Jag äter det jag äter och bryr mig i ganska liten skala om vad andra äter. Jag har tröttnat både på att ”försvara mitt ställningstagande” och på att det ska vara så speciellt att vara vegetarian. Jag har hört alla argument förut, både för och emot – och sanningen är att det inte finns tillräckligt med argument eller bevis för att man ska kunna förklara den ena sidan som helt fel eller helt rätt. Kan vi inte sluta prata om det här ämnet?

Så brukar jag tycka. Men det finns ett par saker som till och med jag reagerar på.

Vegetarisk bacon

Vegetarisk bacon, vegetariska kycklingbitar, och flera liknande saker, känns bara fel. Jag vill inte bli påmind om hur något jag äter är så likt kött. Min sambo köpte en sådan här produkt häromdagen och konsistensen blev liksom fel. Så de som klagar på att vegetarianer inte borde vilja ha kötträtter, bör inte räkna mig till den skaran.

Nu finns det visserligen en sak som många reagerar på här, nämligen sådana saker som vegetariska bullar, hamburgare eller korvar. Men det är enbart former. Andra saker har de formerna: gröt kommer ibland i korvformat, liksom ärtsoppa. Likadant med de andra formerna. Det finns till exempel pajer både med kött och med äpplen och äppelpajer är för goda för att avstå enbart för att några slänger i kött i pajerna. Formen är hyfsat neutral, men det är när man börjar ta efter alla egenskaper (form, konsistens, användningsområde, smak, etc) utom innehållet av kött, som det börjar bli löjligt.

Hamburgare

Jag var på ett hamburgerställe häromdagen och det finns en sak med hamburgerställen som liknar caféer. Det finns hundratals sorter numera. Man kan få sin hamburgare med ett tiotal olika tillbehör i olika kombinationer, och det görs till och med kampanjer där en särskild smak endast finns under en begränsad period. Ofta baseras de här kampanjerna på kryddning, ett extra tillägg eller en särskild storlek. Lägg dock märke till en sak. Sådana här kampanjer finns aldrig för vegetariska hamburgare. Om man är vegetarian gillar man med andra ord aldrig omväxling. Man gillar dessutom vanilj, bara vanilj, inga extra kryddor, inga extra tillbehör. Är det någon gång jag önskar att jag inte vore vegetarian så är det när jag ska äta hamburgare. Tänk bara själv att aldrig ha några alternativ att välja mellan. Det vore ganska enkelt av hamburgerkedjorna att göra så att alla hamburgare går att få i vegetariska varianter: dubbelburgare, med ost (det finns ett ställe där man kan få ost, eller fanns i alla fall), med kryddor, med särskilda tillbehör, etc.

Och naturligtvis, utan vegetarisk bacon.

3 svar

  1. […] skriver väldigt sällan om mat, ifall det var det du trodde att jag skulle skriva […]

  2. […] äter inte kött men har ingen lust att diskutera det hela tiden […]

  3. […] vattnet när min ekonomi vacklar. Hon är den som står för den mer svårlagade maten (jag gör enklare mat). Hon är den som snor alla bollar. Hon är den som påminner mig om att vara människa. Hon är […]

Kommentera

