Se inte den här videon

Det här kan låta som ett försök till omvänd psykologi, men det är inte alls så. Jag avråder dig verkligen från att se den här filmen.

Ämnet är kanske inte lika poppis som det här med Johan Falk eller Jemima Rooper (de två ämnen som konstant toppar läslistan på min blogg, av någon anledning), eller något jag kan något om som Wikipedia eller att skriva, men det är viktigare. Det här händer på riktigt, just nu, och det ser inte ut att ta slut inom den närmaste tiden. Vad pratar jag om? Jag pratar om att det idag, 2010, pågår anklagelser om häxeri – och de som anklagas bränns levande! Du läste rätt.

Jag fick veta om den här videon via det här blogginlägget där författaren skriver att filmen togs av en frilansjournalist, som nu försöker sprida den för att få ett stopp på sådana sedvänjor som att misshandla småbarn för att de håller på med häxeri, utan att västerländska medier har velat rapportera om det här. Inte många andra har gjort sådana här reportage där vi får se häxor samlas ihop och brännas. Inte brännmärkas, alltså, utan brännas inte på bål men i en grop. Det kanske är som med folkmordet i Rwanda. Folk vill inte titta eftersom det är för hemskt.

Och det är så hemskt att man knappt kan tro att det är sant. Hjärnan tolkar det som Hollywood-effekter. Men det är när man ser omgivningens och offrens reaktioner som man förstår att det här inte är fejkat. Mobbens ilska – hundratals slag med tjocka pinnar, och hur de slänger ner folk som försöker fly gång på gång igen. Mest skrämmande är kanske mannen som gett upp. Deras brott? Enligt beskrivningen ”Five people suspected to be witchcrafts were bruterly murded in kisii Nyamataro Village after the accused them of possession of charms.” De ägde amuletter.

Men oavsett hur hemskt det är måste vi titta. Vi måste titta. Vi måste se att det här händer och vi måste göra något åt det. Alla behöver inte åka dit för att stoppa det rent fysiskt (även om det vore bra om några gjorde det), utan det kan räcka att vi börjar hos dem närmast oss och faktiskt pratar om att det här händer. Idag. Vi har ett nytt år framför oss. Kan vi försöka se till så att det kommer en nollvision på sådana här saker också? Kan vi få folk att bli lite mer rationella? Kan vi försöka bry oss lite mer om varandra?

Okej, och nu till videon. Jag hoppas att du tittar och jag hoppas att du inte tittar. Oavsett hur du gör, tänk på att det inte spelar någon roll. Det som spelar någon roll är vad du gör nu.

VARNING FÖR MYCKET STARKA BILDER

VARNING: MYCKET STARKA BILDER!

4 svar

  1. […] eller koka av ilska. Några gånger har jag skrivit om allvarliga saker: En gång skrev jag om hur folk bränns levande idag. En gång skrev jag om hur viktigt det är att vaccinera sig. En gång rekommenderade jag ett […]

  2. […] vi nöja oss. Nyheter måste vara lokala. Om sådana här saker händer i ett land som Uganda så bryr vi oss inte. Så miljonären måste vara […]

  3. […] Och det där betyder naturligtvis att jag kommer att vara lika tvungen att prata med barnen om rasister, som jag är om alla andra obehagliga saker som vi har i vårt ”moderna” samhälle: kvinnoförtryck, religiosa knäppgökar, krigshetsare, kvacksalvare och folk som bränner folk levande för att de tror att de är häxor. […]

  4. […] Det finns mycket sjukt här i världen. Jag har tidigare skrivit om häxbränningar och skyddande av pedofiler, förutom de glättiga grejerna som jag vanligtvis brukar skriva […]

Kommentera

