Manusredaktörens tricks

Det finns många tricks för att få ens jobb att gå snabbare. Jag har till exempel varit i ett bageri en gång och sett hur de gör kakor och semlor och tårtor på löpande band. Jag har läst böcker om tecknare som återanvänder delar av rutor för att slippa teckna om likartat material. Jag har själv stått vid ett löpande band och lagt korvar i fack och vet hur snabbt man kan räkna saker utan att ens se på dem.

Men på något sätt verkar en del förvänta sig att det ska vara annorlunda inom skrivarbranschen: att allt som är masstillverkat automatiskt skulle vara sämre. I själva verket är det oftare tvärtom. Den som serietillverkar sånt som går att serietillverka, får mer tid åt att göra vettiga saker, som att skriva bra intriger eller hitta på nya idéer. Det här pratar man inte om, för det tar bort lite av mystiken med att skriva. Det är synd.

Som manusredaktör finns det också tricks man kan ta tillvara på. Här beskrivs några av dem. Författaren, Alex Epstein, har skrivit två av de bästa böckerna om att skriva som jag har stött på. För min del har jag skrivit lite på Vulkans webbplats om hur man gör.

Kommentera

