Landet Mythia:Kapitel 21

Kapitel 21: Duell med prins Bello

 

Olle kunde inte göra annat än att följa med prinsessan Denelene medan hon sprang längs en av skogsstigarna. Han hängde i hennes hand och försökte nå ner till marken. För att vara en vacker och finklädd prinsessa var hon verkligen mycket stark.

Snälla prinsessan, jag är ingen prins. Jag hör inte ens hemma i den här världen. Och jag måste rädda Mythia från–”

En drake?” sa prinsessan hoppfullt och stannade.

Nej, från ett tunnelbygge”, sa Olle.

Prinsessan tänkte efter.

Nej, det kan inte stämma.”

Hon började springa igen och drog åter med sig Olle som en vante.

Jag har aldrig hört talas om någon prins som ska döda ett tunnelbygge. Alltså är det bara något ni säger för att utmana andra prinsar. Men det behöver ni inte göra mer, prins Olle. Jag älskar er redan.”

Olle suckade medan Denelene fortsatte mot slottet.

 

När de kom fram till slottet stod Anna och fnytten redan vid vallgraven och väntade.

Prinsessan stannade tvärt och synade flickan med blomman och de små flygande varelserna. Hon drog fram en liten dolk ur sin klänning och höll den mot Anna.

Vän eller fiende?”

Vi är Olles… jag menar, prinsens vänner”, sa Anna.

Stämmer det, min dyre prins?” sa prinsessan förälskat.

Olle nickade lite besvärat. Då sänkte prinsessan dolken igen.

Min fästmans vänner är mina vänner”, sa hon. ”Välkomna in i kung Dandos slott, Silverstjärna.”

Prinsessan gick ner mot vattnet i vallgraven, vinkade åt de andra att följa efter, och svängde in under vindbryggan. Där fanns en smal gång, en meter ovanför vattnet, och mitt under vindbryggan letade prinsessan fram en dold lucka i träväggen. Prinsessan öppnade luckan och klättrade in. Medan Anna följde efter med blomman i handen frågade Olle:

Hur hann ni ifatt oss? Prinsessan sprang ju hela tiden.”

Jag springer fort”, sa Anna.

Inte fort”, sa Olle medan han klättrade in och stängde luckan.

Nej, men fnytten visade raka vägen istället för den omvägen som ni tog.”

Kom, min prins”, sa prinsessan och ledde vägen genom en låg gång som vek av och som antagligen gick under vallgraven. Innan Olle visste ordet av hade den lilla gången vikit av, och där innanför låg ett rum med gobelänger, förgyllda takmålningar och sirliga stolar.

I en av stolarna satt en böjd gubbe som inte passade in riktigt. Han var knotig och skakade lätt. Det såg ut som om inget förvånade honom.

Precis i tid”, sa gubben darrigt.

Vad menar du?” sa Olle.

Den tid jag hade förutspått, Olle.”

Hur visste du mitt–”

För mig är få saker dolda”, sa gubben.

Det här är Sollerin”, sa prinsessan. ”Han har tillhört hovet i över femtio somrar.”

Och kommer så att göra i tretton höstar till”, sa Sollerin. ”Ni behöver hjälp.”

Ja, kan du hjälpa oss?” sa Anna tveksamt.

Inom kort”, sa Sollerin och vände sig till prinsessan. ”När jag berättade för din far att du skulle hitta din prins idag ville han genast träffa dig. Han går in i Lila Salen om några ögonblick. Gå nu.”

Prinsessan gick baklänges mot en av dörrarna medan hon tittade på Olle. Till slut gick hon ut och stängde dörren.

Jag är ingen prins–” började Olle.

Sch… Det passar sig inte än”, sa Sollerin.

Precis då öppnades dörren igen och prinsessan tittade in.

Sollerin, ta väl hand om våra gäster.”

Den gamle gubben nickade, och så kastade prinsessan Denelene en slängkyss till Olle och försvann igen.

Jag kommer aldrig att få se henne lika lycklig igen”, sa Sollerin medan han reste sig. ”Nu kan vi prata.”

Han tog fram lite pulver ur en ficka och strödde det över blomman som Anna höll i handen. Anna ställde ner blomman på golvet, och snart växte det ut en fot som var alldeles för stor för den lilla blomman. Sen blev stjälken längre och tjockare, tills den fick vingar och Elvans huvud dök upp där bladen hade suttit för mindre än tre sekunder sen. Till slut fick hon tillbaka sitt tuggummi i håret.

Hon tittade på håret, vände sig till Sollerin och sa:

Typiskt. Du har inget mot tuggummi i håret?”

Sollerin sträckte fram en sax.

Det är det enda botemedlet som faktiskt löser problemet.”

Det finns flera hundra världar i Mythia, och åtminstone fyrtio av dem innehåller någon typ av trolldom. Ändå måste jag gå omkring med det här fördömda… Vad tittar ni på?”

Elvan, du har varit en blomma och det första du pratar om är ditt hår”, sa Olle.

Ja?” sa Elvan.

Hon tittade oförstående på dem. Olle nickade mot Sollerin, och plötsligt insåg Elvan vad Olle menade.

Tack…”

Sollerin log och nickade. Elvan slappnade av.

Då var det väl bara en fråga kvar”, sa Elvan. ”Kan du–”

Nej”, sa Sollerin.

Vad menar du?” sa Olle.

Jag kan inte hjälpa er med tillbakaresan så att ni kan stoppa tunnelbygget.”

Det är bara Nejlika som kan skicka oss tillbaka, va?” suckade Olle.

Nej, det finns flera sätt. Men jag talar om prinsessan. Sedan prinsessan var liten har det kommit prinsar och furstar från hela vår värld för att söka prinsessans kärlek. Alla har fått återvända hem tomhänta. Det har gjort kungen rasande. Nu när prinsessan har valt en prins kommer kungen inte låta er gå härifrån.”

Olle skakade på huvudet. Det här var inte bra.

Men då gifter jag mig med henne då och sen ordnar vi till något så att det ser ut som om jag är död, så kan vi fly.”

Men vi hinner inte stanna tills kungen har ordnat ett bröllop”, sa Elvan. ”Tick tack, dagarna går!”

Sollerin skakade på huvudet.

Det är värre än så. Om du gifter dig med prinsessan, då finns det risk för att den svikne prins Bellos far startar krig mot kung Dando. Då kommer miljoner invånare att dö.”

Men om du nu vet vad som kommer att hända i framtiden, varför säger du inte bara vad vi ska göra?” sa Elvan.

Just nu är framtiden i ett vägskäl. Allt hänger på vad Olle gör nu.”

Olle bara stirrade framför sig.

Vår enda chans är att hitta prins Bello”, sa han.

Hur då?” sa Anna. ”Han försvann ju spårlöst.”

Fnytten kan leta”, sa Olle.

Han reste sig och skulle just gå tillbaka genom gången under vallgraven när prinsessan kom tillbaka. I handen hade hon en tårta som var formad som en groda med ett täcke av grön marsipan.

En prinsesstårta?” sa Olle.

Nej, det är en tårta till en prins: prins Olle.” Hon stirrade på gruppen, som verkade ivriga att få gå. ”Vart är ni på väg?”

Han ska… dräpa en drake”, sa Elvan.

Vem är ni?” sa prinsessan till nykomlingen Elvan.

En blomma. Och jag har inte tid att leka tjugo frågor.”

Prinsessan rynkade pannan och ställde ifrån sig tårtan på ett bord.

Jag lyssnar inte på er”, sa hon till Elvan. ”Vart ska ni, min dyre prins?”

Jag ska faktiskt dräpa en drake”, sa Olle.

Vad menar ni, min älskade? Finns det drakar här? Då skickar vi väl hela armén. Ni ska ju snart gifta er. Armén är full av soldater utan nära och kära.”

Sen kom prinsessan på något mer.

Men varför ska ni åka och dräpa en drake nu? Prins Olle, ni har ju mig.”

Ja?” sa Olle.

Vad gör drakar? De vaktar unga prinsessor som inte har tillräckligt avskräckande mödrar. Hade ni tänkt befria en prinsessa till och gifta er med henne också?”

Nej”, sa Olle lamt.

Då följer jag med.”

 

Varför ska vi leta reda på en annan prins?” frågade prinsessan Denelene när de kom ut ur den dolda gången.

Olle skickade iväg fnytten för att leta uppe i luften innan han svarade. Anna och Elvan var också på väg att gå, men Olle höll kvar dem.

Vi behöver honom, för han vet var skatten finns.”

Letar vi efter en skatt?” sa prinsessan förtjust.

Ja, en stor skatt”, sa Olle.

Men varför skickar ni inte iväg era vänner, så går det snabbare?”

De är–”

Livvakter”, sa Anna stramt.

Prinsessan kramade Olles arm och log förföriskt.

Hur ska vi då kunna få tid för oss själva?”

Det kommer ni att få gott om tid till när ni är gifta”, sa Elvan och lutade sig mot ett träd.

Jaha, ni klagar på att ni måste härifrån, och att ni inte har tid för mig, men skattjakter har ni tid med?” sa prinsessan sårat.

Olle slog sig för pannan. Det gick inte att lura prinsessan. De skulle bli tvungna att ta med henne.

Då kom det gröna fnyttet tillbaka och satte sig på Elvans arm. Det pekade in i skogen.

Prinsen är däråt. Han gömmer sig, inte långt härifrån.”

Det är klart”, sa Anna. ”Han ville väl få fler tittar av prinsessan.”

Bra”, sa Elvan till fnyttet. ”Hämta de andra så möts vi där. Vi skyndar oss.”

Innan prinsessan sträckte fram sin arm för att gå i armkrok med Olle skyndade han fram till Elvan och viskade i hennes öra:

När vi träffar prinsen får du övertala honom att låtsas slåss med mig. Jag förlorar och så blir han och prinsessan kära. Kan du göra det?”

Elvan nickade.

 

Prinsen låg lutad mot ett träd, mellan två fallna träd, så att han var helt dold från tre håll. Olle lösgjorde sig från prinsessan och ställde sig framför de andra.

Prins Bello”, ropade han. ”Jag är prins Olle. Det här är min blivande fru, prinsessan Denelene, kung Dandos dotter.”

Prinsen reste sig och stirrade hårt på Olle. Men när han sedan tittade på prinsessan blev den mjuk och kärleksfull. Han slog besviket ner blicken.

Var hälsade, ni sköna, och ni tappre.”

Olle vinkade åt Elvan att gå fram till prins Bello. Prinsen drog genast fram sitt svärd och förberedde sig på strid. Elvan tittade ner på svärdet som pekade mot hennes runda mage och höll ut sina armar från kroppen.

Jag är en älva. Vad väntar du dig av mig?” sa hon. När prinsen inte slappnade av sa hon:

Jag har ett meddelande till dig personligen.”

Hon studerade noggrant skogen omkring dem, som om det fanns spioner i varje buske och vinkade till sig prinsen. Han sänkte svärdet långsamt, men höll det redo ifall Elvan skulle hitta på något.

Elvan gick sakta närmare och viskade i hans öra.

Prinsessan lutade sig fram och försökte se på prinsens ansiktsuttryck vad Elvan viskade, men prinsen såg lika misstänksam ut som förut.

Till slut backade Elvan. Prinsen sänkte svärdet ytterligare och nickade mot Olle. Olle log.

Jag vill kämpa om prinsessan”, sa prinsen plötsligt. ”Hon är alldeles för vacker och klok för att umgås med en sådan svinpäls som er, prins Olle.”

Vad säger ni, prins Bello?” sa prinsessan häpet.

Hon såg inte att prinsens mungipor darrade av munterhet. När som helst skulle han börja skratta, så Olle gav tillbaka med samma mynt:

Om du bara langar hit ett svärd ska jag nog visa dig!”

Så gärna, om du vet vilken ända du ska hålla i!”

Prins Bello rotade bland sina saker och så kastade han upp något i luften. Olle flyttade på sig just innan svärdet träffade marken där hans fot hade varit. Svärdet hade en bred parerstång och glänste i eftermiddagssolen.

Oroa dig inte, prinsessan”, sa prins Bello. ”Jag ska rädda er från den här låghalta åsnan.”

Då hände något som Olle inte hade räknat med. Prinsessan drog upp svärdet ur marken och höll upp det mot prinsen.

Jag kanske inte vill bli räddad av en stinkande buffel-blaffa!”

Nej”, sa Olle. ”Det här är min kamp. Jag måste försvara din ära.”

Varför ska du försvara min ära?” sa prinsessan, men då hade Olle redan tagit svärdet ifrån henne.

Kom igen, din hästfis!” ropade han till prins Bello.

Med det kastade han sig mot prins Bello. Prinsen hoppade vant undan medan han fällde Olle med ett välplacerat ben. Olle rullade ihop sig till en boll och försökte rulla upp igen, men ryggsäcken var i vägen, så han landade på rygg.

Prins Bello tog chansen och stötte svärdet rakt mot Olle!

Olle hann nätt och jämnt undan, men ryggsäcken skulle aldrig bli sig lik igen. Han rusade upp utan svärdet och kastade sig rakt på prinsen. Prinsen hann inte undan utan ramlade raklång i gräset.

Vad håller du på med?” väste Olle. ”Det här är ju på låtsas!”

Hon kommer inte att gå på er bluff om ni inte är död. Dessutom är det här min chans att visa hur tapper och skicklig jag är.”

Prinsen svepte med svärdet farligt nära Olle och medan Olle backade reste han sig.

Din unkna svettkörtel, jag ska nog visa er vem prinsessan borde ha vid sin sida.”

Han gjorde två snabba utfall. Med ens blev Olle väldigt rädd. Det här gick inte alls som han hade tänkt. Han sökte stöd hos Elvan, men istället hörde han hur prinsessan ropade:

Heja prins Olle!”

Det gjorde bara prins Bello mer besluten i att överglänsa Olle. Han gick långsamt närmare, fullständigt medveten om att Olles svärd låg på marken, långt ifrån Olle. Olle backade mer och mer, men snart var prinsen bara någon meter ifrån honom. När Olle backade rätt in i ett träd såg han sin chans. Han sprang kvickt och gömde sig bakom det stora trädet.

Prinsen gick försiktigt runt trädet, medan han flåsade:

Din snortäckta spottkopp, stå stilla och ta det som en man!”

Men Olle fanns inte på andra sidan trädet. För säkerhets skull gick prins Bello vidare ett halvt varv till. Olle fanns inte där heller. Sen tittade han upp.

Då hoppade Olle ner på honom.

Bra klättrat, Olle!” ropade det röda fnyttet.

De ramlade ihop i en enda hög på marken. Olle slog och sparkade så mycket han kunde, men prins Bello hade en ringbrynja så det gjorde nästan mer ont på Olle. Men till slut sprang Olle iväg till sitt svärd och ställde sig i försvarsställning.

Passa dig, för nu kommer jag, din förkrympta sillmjölke”, sa prinsen.

Han reste sig upp, hämtade sitt svärd och gick hotfullt närmare. När han kom tillräckligt nära började han svinga svärdet framför sig. Snart träffade svärden varandra och det slog gnistor om dem. Olle var mycket mindre och svagare så hans svärd höll på att flyga ur händerna på honom, och då passade prins Bello på.

Han gick ännu närmare och slog till Olle med handtaget på svärdet. Olle dåsade i backen. Hela huvudet gjorde ont, och nästan hela kroppen. Men det var inte över, för prins Bello satte ett knä i bröstet på Olle och höll svärdet mot hans hals.

Ge dig!”

Olle hade aldrig varit så rädd i hela sitt liv. Prinsens ögon var helt svarta av ilska och Olle trodde att han skulle skada honom på riktigt. Han kände hur halsen snörde ihop sig. Det var jättesvårt att få fram minsta ord:

Jag ger mig.”

Då reste sig prinsen plötsligt upp, skrattade och sa:

Bra val.”

Lite tystare sa han:

Det måste ha sett väldigt realistiskt ut.”

Han stack svärdet i sin slida och gick emot prinsessan.

Åh, min hjälte”, sa prinsessan.

Sedan sprang hon fram till Olle.

Prins Bello stod där och bara stirrade på prinsessan medan hon höll Olle i sin famn. Han förstod inte hur det kunde ha gått så fel. Elvan kom fram och klappade honom tröstande på axeln.

Men plötsligt kom det en iskall vind längs marken. Olle såg hur gräset omkring honom blev frostigt och då började det gå rysningar längs hans ryggrad. Sen kom haglet och slog dem allihop på kinderna och halsen. Olle skyddade såret i pannan med handen och reste sig upp.

Vad är det här?” skrek prinsessan.

Svaret kom i form av en köldvåg som fick allihop att huttra till. Nu förvandlades haglet till en snöstorm. Marken täcktes av snö på några sekunder och blåsten gjorde att gruppen splittrades.

Var är du?” skrek någon. Vem var det? Var det Elvan?

Sen ökade vindstyrkan rejält.

”– äää… aaa… ooo… aaa…” tyckte Olle att han hörde.

Snön täckte Olle där han stod bakom ett träd och försökte ropa till de andra:

Elvan! Anna! Fnytten!”

Men ljudet bara studsade på snön och slukades av stormen. Hur skulle han nu hinna tillbaka för att rädda tunnelbygget? Sen slog det honom – han kanske inte skulle hinna göra någonting om Kung Bore fick tag i honom igen.

Sen blev det helt vindstilla. Det blev tyst. Obehagligt tyst.

Olle vågade knappt titta fram. Visserligen hade han överlevt ett möte med Kung Bore, men den här gången skulle det inte bli lika lätt. Kung Bore skulle vara arg på honom. Snart skulle han komma…

Det började vina, surra och kännas i magen. Trädet som Olle stod vid började skaka. Det började till och med skaka i huvudet. Olle föll ner på knä. Han orkade inte stå upp längre.

Hjälp”, gnydde han.

Ur vinandet hördes Kung Bores röst som krossad is:

Knappast”, viskade den.

Precis som förra gången kom det en stor smäll efteråt. Den här gången lät det så högt att han ramlade omkull. Han blev liggande med slutna ögon. Han märkte inte ens att han frös.

Ett svar

  1. […] Landet Mythia:Kapitel 21 […]

Kommentera

