Fakirskor

Jag har redan när äventyret börjar ganska lite hopp, men med tanke på att mins skor håller på att falla sönder fortare än kvicksilver var jag tvungen att agera ändå. Så till skoaffärerna.

Det första jag kom att tänka på var ett test av barnskor som min sambo visade mig, och som menade att om skon inte var vattentät spelade de andra egenskaperna ingen roll. Skillnaden mellan barn- och vuxenskor på den fronten är rätt liten. Jag har heller inte någon lust att gå med blöta skor, oavsett hur sköna skorna är. Därför började jag leta bland vattentäta skor.

Nu finns det mycket andra faktorer som också är viktiga: färg, snörning, passform (jag råkar ha breda och höga fötter, vilket gör att många skor går bort), hur mjuka de är, tyngd, etc, etc. Det gör att det är ganska svårt för mig att hitta skor.

Men det finns en idiotisk sak som skotillverkarna sysslar med som inte gör det lättare direkt:

Varför, varför, varför envisas de med att sy in en etikett precis under hälen?! När man sätter på sig skon och går, skaver sömmarna (som alltid putar upp lite!) under hälen. Jag förstår inte det här alls. De ägnar timmar åt att göra sulorna stötdämpande, överdelarna fodrade så att de inte ska klämma åt blodflödet när man knyter snörena, och materialet inuti skon så mjukt de bara kan – för att förstöra alltihop genom att sätta vad som egentligen motsvarar små häftstift under fötterna.

Bara ett av många exempel. Tänk dig att trampa på den där namnlappen hela tiden!

Bara ett av många exempel. Tänk dig att trampa på den där namnlappen hela tiden!

Är det bara jag som associerar till…

Fakirskor

Fakirskor?

I bästa fall kan jag tänka mig att det blir som sådana där massagetofflor med små mjuka gummiknoppar. (Jag har aldrig lärt mig gilla dem.) Men här rör det sig om ett par uppskjutande irritationsmoment, inte om en hel matta av piggar. Som den där sketchen med Trazan & Banarne när Trazan ska bli fakir och börjar med att sitta på en spik.

Ärligt talat, är inte det här fenomenet som om sofftillverkare skulle sy in kaktusar med sin logotyp på i sittkuddarna ”bara för att”? Eller som restauranger skulle placera in en riktigt äcklig ärta med restaurangens namn ingraverad någonstans i varje portion?

Det finns ju två så uppenbara lösningar om man fortfarande vill använda det där stället som marknadsföringsställe:

1) tryck märket på innersulan istället för att sy dit något

2) sy dit märket längre fram så att det inte sitter direkt under hälen

Jag vet inte om skotillverkarna har tänkt på det, men just hälen är ju rätt viktig när man går. Varför i så fall aktivt ge sina köpare smärta just där?

Kommentera

