Noaks ark analyserad av en sjuåring

Igår läste min sjuåring en barnversion av Noaks ark (på eget initiativ). Han tyckte att den var okej. Idag började min sambo med att påpeka att det var en saga. Jag förtydligade att historien om Noaks ark kommer från bibeln. Sjuåringen sa då: ”Jaha” med en ton som antydde att han nu tänkte titta mer skeptiskt på historien. Jag sa att hela historien börjar med att Gud tänker döda alla människor, utom en familj. ”Varför då?” sa han med rynkade ögonbryn. ”Tja, du.” sa jag, eftersom jag medan vi tog på oss kläderna för att gå till skolan inte kunde komma på ett bra nog skäl som fick Gud att verka det minsta logisk. (Jag har fortfarande svårt att hitta ett bra argument.)

Istället frågade jag om han trodde att alla djur i hela världen skulle få plats på en båt som var mindre än Titanic. ”Det är ju helt galet!” utbrast han. Då nämnde jag att enligt bibeln skulle alla nu levande människor komma från de överlevande, för mindre än sex tusen år sedan. Hans svar: ”Det går ju inte!” [Här sade jag troligen något som kan ha varit fel. Det lär vara teoretiskt möjligt att återbefolka jorden på 4400 år. Men när jag gjorde mer research insåg jag att problemet låg i att Babels torn enligt bibeln måste ligga före Egyptens pyramider (eftersom de talar ett annat språk), och att det fanns mer än 1 miljon människor i Egypten vid tiden för pyramiderna. Babels torn uppskattas att vara cirka 180 år efter Noaks ark, vilket är alldeles för kort tid för att föda mer än 1 miljon människor.]

Och slutligen sa jag att egypterna, som faktiskt existerade innan Noaks ark, inte märkte något av den där översvämningen, trots att den ska ha täckt hela jorden. De har inte skrivit ett ord om någon global översvämning. ”Det är ju helt galet!” upprepade han.

Jag kan inte mer än hålla med.

Sen kom vi in på att översvämningar kan vara bra. Nilen svämmar över en gång varje år och lämnar efter sig bördig slam. Så det är tack vare översvämningar vi har Egyptens kultur.

Den enklaste analysen är kanske den här:

https://www.youtube.com/watch?v=I225Vcs3X0g

4 svar

  1. Folksagor är intressanta. Speciellt som det finns så många som verkar ta dem på allvar. Kul med den egyptiska matematiken!

  2. […] uttalad ateist och pratar med barnen om det. En av mina favoritsysselsättningar är att lyssna och titta på The Atheist Experience, en […]

  3. […] finns det en aspekt på det till: min 11-åring (som är smart och snäll) har ärvt det här av mig. Han har också blivit felklippt flera gånger. Vid ett tillfälle […]

Kommentera

